Robakks Robakks
248
BLOG

Interferencja nieznana 14

Robakks Robakks Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 13

Cień

Chciałem dowiedzieć się coś na temat półcienia, bo w poprzedniej notce bloger ZIKUK przypomniał eksperyment myślowy Poissona, w którym to eksperymencie światło padające na ekran było częściowo zasłonięte przeszkodą. Ciekawy byłem, czy w tematyce półcienia uwzględnia się zakrzywiene promieni świetlnych na krawędziach przesłon.

W polskiej Wikipedii pod adresem:https://pl.wikipedia.org/wiki/Cień jest rysunek z angielskiej Wiki, a ja ten rysunek pokolorowałem i dorysowałem Sumbra i Bumbra.

image

Pisze tam m.in. że "Porównując długości cieni słonecznych na różnych szerokościach geograficznych Eratostenes wykazał, że powierzchnia Ziemi jest zakrzywiona i obliczył jej średnicę.", oraz wyjaśniono znaczenie słów: antumbra, umbra i 

  • penumbra ((łac.) paenes "prawie" + umbra "cień") – strefa półcienia

Ale niestety nic na temat zakrzywienia nie ma i nie ma nic na temat strefy Bumbra, w której to strefie nie widać powierzchni Sumbra, bo obiekt ją zasłania.

Sumbra w Bumbra byłoby widoczne gdyby:

  1. promienie zakrzywiały swój tor przy powierzchni Ziemi (porównaj: czerwony Księżyc po zaćmieniu)

 

Edward Robak* z Nowej Huty :)

 

Poprzednia notka http://robakks.salon24.pl/672833,interferencja-nieznana-13
Następna notka http://robakks.salon24.pl/673439,interferencja-nieznana-15
Robakks
O mnie Robakks

konsekwentny

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie